innovatie in de zorg

Innovatie in de zorg

Communicatie van je zorginstelling verbeteren? Zoek naar een innovatieve oplossing

Wanneer je een van de eindverantwoordelijken bent binnen een zorginstelling of een andere organisatie die nauw betrokken is bij de sector zorg en welzijn, dan komt er een hoop verantwoordelijkheid op je af. Een van de belangrijkste taken die op je bordje liggen bestaat misschien wel uit het creëren van de ideale randvoorwaarden om het daadwerkelijke zorgpersoneel zo goed mogelijk te laten presteren. Want zowel patiënten als zorgverleners zelf zijn het daar toch wel nagenoeg unaniem over eens: het verschil wordt in de zorg echt gemaakt op de werkvloer zelf, door de mensen die dus daadwerkelijk zorg verlenen en daarmee het leed voor patiënten verlichten.

Om zorgmedewerkers zo goed mogelijk te laten werken is het zaak ze van de juiste instrumenten te voorzien. Deze instrumenten moeten in feite dienen als middel waarmee ze hun taken nog sneller en/of beter kunnen uitvoeren dan voorheen. Innovatie in de zorg is in die zin dus erg belangrijk. Een van de gebieden waar zeker ruimte voor verbetering is, is in het communicatieve gedeelte. Wil je de communicatie binnen je zorginstelling en tussen jouw instelling en andere organisaties verbeteren, dan is het misschien tijd om te kiezen voor een modern en innovatief communicatiesysteem. Hieronder lees je wat je van zo’n systeem mag verwachten. Vervolgens gaan we nog dieper in op hoe je innovatie in de zorg het best kunt implementeren.

innovatie in de zorg

Welke aspecten bevat een compleet communicatiesysteem voor de zorg?

Van een goed, modern communicatiesysteem dat is afgestemd op de zorgsector mag je onder meer de volgende aspecten verwachten:

  • De mogelijkheden op het gebied van vaste telefonie worden vergroot. Dat houdt in dat er indien nodig ook een beroep gedaan kan worden op bypasses en noodoplossingen. De telefonische bereikbaarheid kan daarmee vergroot worden.
  • Het best mogelijke mobiele telefoonnetwerk dat optimaal past bij jouw zorginstelling.
  • De telefonieomgeving moet op een eenvoudige manier met de computer te bedienen en te gebruiken zijn. Op die manier worden alle handelingen op het vlak van telefonie makkelijker en sneller om uit te voeren.
  • Als geheel dient het systeem als een middel om het verlenen van goede zorg makkelijker te maken, en dus niet als doel op zich. Op dit laatste punt zoomen we hieronder nog wat dieper in.

Aanvullende tips voor de wijze van implementatie

Het implementeren van innovatie in de zorg is niet altijd een eenvoudige taak. Nu is het niet zo dat de zorg bekendstaat als een conservatieve sector, dat zeker niet. Het probleem waar zorgmedewerkers echter vaak tegenaan lopen is dat het aantal administratieve handelingen en het wennen aan nieuwe programma’s (te) veel tijd vergt. Dit terwijl men het mede dankzij bijna structurele personeelstekorten meestal al razend druk heeft met de eigenlijke werkzaamheden (oftewel, het verlenen van zorg) zelf. Wil je een nieuw innovatief systeem implementeren in je organisatie, dan moet je er dus voor zien te zorgen dat dit systeem duidelijk toegevoegde waarde heeft ten opzichte van een huidig systeem. Het nieuwe systeem moet dus aantoonbaar tijdswinst opleveren of de werkdruk verlagen.